0:00/ 0:00

Zeskanuj, aby wesprzeć Bazylikę

spark-qr mobile
POKAŻ MNIEJ

Przekaż ofiarę dla Bazyliki Mariackiej
w Krakowie z użyciem aplikacji Spark

Nie masz aplikacji? Wejdź na spark.pl
ZAMKNIJ

Przekaż ofiarę dla Bazyliki Mariackiej
w Krakowie z użyciem aplikacji Spark

Przejdź

lub na 70 1240 1431 1111 0000 1045 5360 (numer konta parafii)

Aplikacja dostępna dla platformy

Wydarzenia

Muzyka na otwarcie i zamknięcie ołtarza mariackiego

Muzyka na otwarcie i zamknięcie ołtarza mariackiego

W 1959 roku Witold Frie­mann (1889−1977) napi­sał dwa hej­na­ły na cere­mo­nię otwar­cia i zamknię­cia ołta­rza mariac­kie­go dłu­ta Wita Stwo­sza. Orkie­stra Sym­fo­nicz­na pod dyrek­cją Krzysz­to­fa Michał­ka nagra­ła te krót­kie utwo­ry muzycz­ne w nowej odsło­nie. Zain­spi­ro­wa­ny tym dzie­łem Krzysz­tof Micha­łek skom­po­no­wał tak­że swo­ją muzy­kę na otwar­cie i zamknię­cie ołtarza. 

Witold Frie­mann muzy­kę na otwar­cie i zamknię­cie ołta­rza napi­sał w sierp­niu 1959 roku. Tak zapi­sał na kar­cie tytu­ło­wej par­ty­tu­ry, któ­ra znaj­du­je się w Archi­wum Bazy­li­ki Mariac­kiej w Krakowie:

W prze­świad­cze­niu, iż wra­że­nie jakie wywie­ra ołtarz Wita Stwo­sza w koście­le Mariac­kim w Kra­ko­wie, może być i to zna­cze­nie spo­tę­go­wa­ne poprzez wpro­wa­dze­nie muzy­ki, jak to ma miej­sce w Czę­sto­cho­wie, — pro­po­nu­ję zasto­so­wa­nie 2‑ch hej­na­łów, ści­śle tech­nicz­nie zwią­za­nych z cere­mo­nią otwie­ra­nia i zamy­ka­nia ołtarza.

Są to 2 krót­kie frag­men­ty muzycz­ne, któ­re powin­ny być dokład­nie uzgod­nio­ne, zarów­no z cza­sem trwa­nia wzmian­ko­wa­nej cere­mo­nii, jak i z zapa­la­niem oraz gasze­niem świateł.

Hej­nał pierw­szy jest cał­ko­wi­cie opar­ty na począt­ko­wym moty­wie Hej­na­łu Krakowskiego.

W Hej­na­le dru­gim motyw ten wystę­pu­je jedy­nie przy zakoń­cze­niu. Muzy­ka utrzy­ma­na jest w sty­lu tonal­nym i ma na celu wyraź­ne pod­kre­śle­nie głę­bo­ko reli­gij­ne­go, nie zaś tyl­ko arty­stycz­ne­go cha­rak­te­ru arcy­dzie­ła Stwosza.

Na tego­rocz­ne świę­to Wnie­bo­wzię­cia NMP Orkie­stra Sym­fo­nicz­na pod dyrek­cją Krzysz­to­fa Michał­ka nagra­ła te dwa hej­na­ły. Dodat­ko­wo, Krzysz­tof Micha­łek napi­sał nową muzy­kę na otwar­cie i zamknię­cie ołta­rza mariac­kie­go. Jak stwier­dza „Reali­za­cja nagra­nia Hej­na­łów autor­stwa Witol­da Frie­man­na zain­spi­ro­wa­ła mnie do napi­sa­nia nowej muzy­ki na otwar­cie i zamknię­cie ołta­rza Wita Stwo­sza. Bazy­li­ka Mariac­ka w Kra­ko­wie wciąż zachwy­ca kolej­ne poko­le­nia. Cie­szę się, że tak­że muzy­ka sakral­na ma się obec­nie bar­dzo dobrze w tym wyjąt­ko­wym miej­scu, dia­lo­gu­jąc z duchem cza­su minio­nych epok”.

Dzię­ku­je­my Rze­mieśl­ni­cze­mu Towa­rzy­stwu Śpie­wac­kie­mu „Hasło” i pre­ze­so­wi chó­ru Toma­szo­wi Fie­be­ro­wi za prze­ka­za­nie mate­ria­łów nuto­wych do Archi­wum Bazy­li­ki Mariackiej.

Muzy­ka na otwar­cie ołta­rza Wita Stwosza 

Muzy­ka na zamknię­cie ołta­rza Wita Stwo­sza  

Muzy­ka na otwar­cie i zamknię­cie ołta­rza Wita Stwo­sza — Krzysz­tof Michałek