0:00/ 0:00
Wesprzyj

lub na 70 1240 1431 1111 0000 1045 5360 (numer konta parafii)

ZAMKNIJ

Przekaż ofiarę dla Bazyliki Mariackiej

Przejdź

lub na 70 1240 1431 1111 0000 1045 5360 (numer konta parafii)

Koncerty

Recital organowy — Henryk Jan Botor

Recital organowy — Henryk Jan Botor

W sobo­tę, 4 czerw­ca, o godz. 20.00 zapra­sza­my na reci­tal orga­no­wy w wyko­na­niu Hen­ry­ka Jana Boto­ra w ramach Mariac­kich Kon­cer­tów Organowych. 

W pro­gra­mie:
Oli­vier Mes­sia­en (1908−1992)  —  Appa­ri­tion de l’E­gli­se éternelle
Johann Seba­stian Bach (1685−1750) —  Fan­ta­ise G‑dur BWV 572 Pre­lu­dium cho­ra­ło­we „Alle­in Gott in der höh sei Ehr” BWV 662
H.J. Botor (1960) — Alle­lu­ja — orga­no­wa para­fra­za wła­snej kom­po­zy­cji na chór i orkie­strę sym­fo­nicz­ną z 2005 roku
Michał Botor (1997) — Can­ti­cum Gra­tio (2017)
H.J. Botor — Con­cer­to Ita­lia­no (impro­wi­za­cja), Czę­ści:  Alle­gro, Lar­go, Allegro
Edward Elgar (1857−1934) Nim­rod z Waria­cji „Enig­ma” op. 36
H.J. Botor — Dia­lo­gue sur les Grand Jeux z „Suite Fran­ca­ise” (2002) Suita dedy­ko­wa­na Prof. Julia­no­wi Gembalskiemu
Impro­wi­za­cja na zada­ny temat od publiczności

Hen­ryk Jan Botor - kom­po­zy­tor, orga­ni­sta. Naukę gry na for­te­pia­nie pobie­rał naj­pierw pry­wat­nie pod kie­run­kiem Ewy Szy­mi­czek-Tuszyń­skiej, póź­niej w szko­łach muzycz­nych w Tychach i Biel­sku-Bia­łej pod kie­run­kiem Bar­ba­ry Bock, Alek­san­dry Dęb­nic­kiej oraz Marii Świerczek-Niedziela.
Ukoń­czył Aka­de­mię Muzycz­ną w Kra­ko­wie z nastę­pu­ją­cy­mi dyplo­ma­mi: Wycho­wa­nia Muzycz­ne­go (1984), kom­po­zy­cji w kla­sie prof. Mar­ka Sta­chow­skie­go (1989) oraz orga­nów w kla­sie prof. Miro­sła­wy Seme­niuk-Pod­ra­zy ( z wyróż­nie­niem, 1989). W 1988 r. pobie­rał naukę impro­wi­za­cji u Jana Jon­ge­pie­ra w Holan­dii oraz w Let­niej Aka­de­mii Orga­no­wej w Haar­lem  pod kie­run­kiem Han­sa Hasel­böc­ka i Ander­sa Bondemana.
W 1997 roku zdo­był I nagro­dę na kon­kur­sie kom­po­zy­tor­skim „Vox Basi­li­cae Cali­sien­sis” w Kali­szu za utwór na chór a capel­la. Rów­nież w 2002 roku zdo­był I nagro­dę na Kon­kur­sie Kom­po­zy­tor­skim w Miko­ło­wie za Kon­cert na orga­ny, orkiestrę smycz­kową, dwie trąbki i per­kusję. W 2004 roku zdo­był III nagro­dę na Mię­dzy­na­ro­do­wym Kon­kur­sie Kom­po­zy­tor­skim „Muzy­ka Ogro­do­wa” w Krakowie.
W swym dorob­ku kom­po­zy­tor­skim posia­da utwo­ry sym­fo­nicz­ne, kame­ral­ne, for­te­pia­no­we, orga­no­we, chó­ral­ne oraz pie­śni, w tym pie­śni litur­gicz­ne wyko­ny­wa­ne w Rzy­mie z oka­zji uro­dzin i 25-lecia pon­ty­fi­ka­tu Ojca Świę­te­go Jana Paw­ła II przez Naro­do­wą Orkie­strę Sym­fo­nicz­ną Pol­skie­go Radia z Kato­wic i Chór Pol­skie­go Radia z Kra­ko­wa. Kom­po­no­wał muzy­kę litur­gicz­ną oraz opra­co­wy­wał pie­śni na chór i orkie­strę sym­fo­nicz­ną na Ingres Arcy­bi­sku­pi Kar­dy­na­ła Sta­ni­sła­wa Dzi­wi­sza oraz na wizy­tę Ojca Świę­te­go Bene­dyk­ta XVI w Pol­sce w 2006 roku (Msza Świę­ta na Bło­niach w Kra­ko­wie). W 2016 roku napi­sał MISSA JOANNIS PAULI SECUNDI na chór i orkie­strę sym­fo­nicz­ną na Świa­to­we Dni Mło­dzie­ży w Krakowie.
Dedy­ko­wał swo­je utwo­ry takim oso­bom, jak: św. Jan Paweł II, Ojciec Świę­ty Bene­dykt XVI, Ks. Kar­dy­nał Sta­ni­sław Dzi­wisz, aktor i reży­ser Mel Gib­son, Krzysz­tof Pen­de­rec­ki, Jan Jon­ge­pier, Kaja Dan­czow­ska, Anna Górec­ka, Julian Gem­bal­ski i in.
Utwo­ry jego były wyko­ny­wa­ne na róż­nych festi­wa­lach, min.: Festi­wa­lu Pra­wy­ko­nań oraz Ślą­skich Dniach Muzy­ki Współ­cze­snej w Kato­wi­cach, Dniach Muzy­ki Kom­po­zy­to­rów Kra­kow­skich w Kra­ko­wie, Mię­dzy­na­ro­do­wym Festi­wa­lu Muzy­ki PAX ET BONUM PER MUSICAM, jak rów­nież w tak pre­sti­żo­wych miej­scach, jak kate­dra Notre-Dame w Paryżu.
Jego pieśń-hymn Mise­ri­cor­dias Domi­ni napi­sa­ny na zamó­wie­nie Mię­dzy­na­ro­do­wej Fede­ra­cji XXXIV Kon­gre­su PUERI CANTORES zdo­był wiel­ką popu­lar­ność i jest śpie­wa­ny przez chó­ry w Euro­pie, Ame­ry­ce, Afry­ce i Azji. Podob­nie pieśń Deus Cari­tas est napi­sa­na na zamó­wie­nie tej­że federacji.
Szcze­gól­nie inte­re­su­je go orkie­stra sym­fo­nicz­na z jej nie­wy­ko­rzy­sta­ną jesz­cze kolo­ry­sty­ką przy kon­wen­cjo­nal­nym uży­ciu instru­men­tów. Jego zain­te­re­so­wa­nia obej­mu­ją rów­nież muzy­kę fil­mo­wą. Wyko­rzy­sta­no jego muzy­kę w fil­mach doku­men­tal­nych Jerze­go Rida­na pt. Imię moje Kin­gaPiel­grzy­mi oraz Moje mia­sto. Ponad­to w 2010 r napi­sał muzy­kę do fil­mu doku­men­tal­ne­go o Słu­dze Bożym Jerzym Cie­siel­skim pt. Kon­struk­cja nośna  rzecz o Jerzym Cie­siel­skim w reży­se­rii Iza­be­li Dro­bo­to­wicz-Orkisz. W 2010 roku uzy­skał tytuł dok­to­ra w Aka­de­mii Muzycz­nej w Kra­ko­wie. Tema­tem pra­cy dok­tor­skiej był jego wła­sny utwór Kon­cert For­te­pia­no­wy Pieśni wód, któ­ry w tym­że roku pra­wy­ko­nał jako soli­sta wraz z Orkie­strą Sym­fo­nicz­ną Aka­de­mii Muzycz­nej w Kra­ko­wie pod dyrek­cją Paw­ła Przy­toc­kie­go. W 2014 roku z oka­zji kano­ni­za­cji Jana Paw­ła II dwie kom­po­zy­cje chó­ral­ne Boto­ra zna­la­zły się na pły­cie pt. PRÓG NADZIEIHOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II wyko­ny­wa­ne przez Chór Pol­skie­go Radia. Jego kon­cert na skrzyp­ce i orkie­strę sym­fo­nicz­ną dedy­ko­wa­ny został legen­dar­nej pol­skiej skrzy­pacz­ce Kaji Dan­czow­skiej. W 2014 roku został uho­no­ro­wa­ny nagro­dą Pre­zy­den­ta Mia­sta Tychy w Dzie­dzi­nie Kul­tu­ry. W 2016 roku został lau­re­atem XLIII Edy­cji Ślą­skiej Nagro­dy im. Juliu­sza Ligo­nia oraz otrzy­mał brą­zo­wy Medal Komi­sji Edu­ka­cji Naro­do­wej. Nato­miast w 2017 r został odzna­czo­ny Srebr­nym Krzy­żem Zasłu­gi oraz zło­tą odzna­ką hono­ro­wą za Zasłu­gi Dla Woje­wódz­twa Ślą­skie­go. Jest adiunk­tem w Aka­de­mii Muzycz­nej w Krakowie.
Kon­cer­to­wał w Pol­sce, Holan­dii, Niem­czech i Mek­sy­ku, wyko­nu­jąc rów­nież wła­sne kom­po­zy­cje i improwizacje.
Wśród jego reci­ta­li zna­la­zły się rów­nież kon­cer­ty zło­żo­ne z samych impro­wi­za­cji na zada­ne tema­ty. Brał tak­że udział w nagra­niach pły­to­wych swo­ich kom­po­zy­cji i improwizacji.