0:00/ 0:00
Wesprzyj

lub na 70 1240 1431 1111 0000 1045 5360 (numer konta parafii)

ZAMKNIJ

Przekaż ofiarę dla Bazyliki Mariackiej

Przejdź

lub na 70 1240 1431 1111 0000 1045 5360 (numer konta parafii)

Wydarzenia

Europejska Nagroda Dziedzictwa /​ Nagroda Europa Nostra 2023

Europejska Nagroda Dziedzictwa /​ Nagroda Europa Nostra 2023

Kon­ser­wa­cja Ołta­rza Wita Stwo­sza w bazy­li­ce Mariac­kiej w Kra­ko­wie wyróż­nio­na Euro­pej­ską Nagro­dą Dzie­dzic­twa /​ Nagro­dą Euro­pa Nostra 2023

Bruk­se­la /​ Haga, 13 czerw­ca 2023

Komi­sja Euro­pej­skaEuro­pa Nostra ogło­si­ły dzi­siaj lau­re­atów Euro­pej­skiej Nagro­dy Dzie­dzic­twa /​ Nagro­dy Euro­pa Nostra 2023. W tym roku 30 wyjąt­ko­wych doko­nań na polu dzie­dzic­twa z łącz­nie 21 państw zosta­nie uho­no­ro­wa­nych tym naj­wyż­szym euro­pej­skim wyróż­nie­niem (peł­na lista poni­żej). Wśród tego­rocz­nych lau­re­atów w kate­go­rii Kon­ser­wa­cja zna­lazł się Ołtarz Wita Stwo­sza w bazy­li­ce Mariac­kiej w Kra­ko­wie. Wyrzeź­bio­ny w latach 1477–1489 przez przy­by­łe­go z Norym­ber­gii arty­stę ołtarz jest powszech­nie uzna­wa­ny za arcy­dzie­ło goty­ku. Jego dro­bia­zgo­wa kon­ser­wa­cja, opar­ta na pogłę­bio­nych bada­niach, była pro­wa­dzo­na in situ przez ponad 1000 dni i anga­żo­wa­ła zespół naj­lep­szych spe­cja­li­stów z Pol­ski i zagranicy.

W reak­cji na ogło­sze­nie zwy­cięz­ców z 2023 r., Mar­ga­ri­tis Schi­nas, Wice­prze­wod­ni­czą­cy Komi­sji Euro­pej­skiej odpo­wie­dzial­ny za pro­mo­wa­nie euro­pej­skie­go sty­lu życia, któ­ry obec­nie odpo­wia­da za kul­tu­rę, stwier­dził: „Każ­de osią­gnię­cie tego­rocz­nych Euro­pej­skich Nagród Dzie­dzic­twa /​ Nagród Euro­pa Nostra jest wyni­kiem nie­zwy­kłych umie­jęt­no­ści i zaan­ga­żo­wa­nia, zbio­ro­we­go i indy­wi­du­al­ne­go, obej­mu­ją­ce­go miej­sca i tra­dy­cje dzie­dzic­twa w całej Euro­pie. Hono­ru­jąc te osią­gnię­cia, potwier­dza­my rów­nież nasze zde­cy­do­wa­ne zaan­ga­żo­wa­nie w ochro­nę wspól­ne­go dzie­dzic­twa kul­tu­ro­we­go, ponie­waż jest ono nie­zbęd­ne dla nasze­go poczu­cia wspól­no­ty jako oby­wa­te­li i spo­łecz­no­ści Europy”.

Ceci­lia Bar­to­li, świa­to­wej sła­wy mez­zo­so­pra­nist­ka i Pre­zy­dent Euro­pa Nostra, powie­dzia­ła: „Ser­decz­nie gra­tu­lu­ję tego­rocz­nym lau­re­atom Euro­pej­skiej Nagro­dy Dzie­dzic­twa /​ Nagro­dy Euro­pa Nostra 2023 zasłu­żo­ne­go uzna­nia. Są to inspi­ru­ją­ce przy­kła­dy, któ­re napraw­dę przy­czy­nia­ją się do budo­wa­nia pięk­niej­szej, zrów­no­wa­żo­nej i sprzy­ja­ją­cej włą­cze­niu spo­łecz­ne­mu Euro­py. Histo­rie ich suk­ce­sów poka­zu­ją, w jaki spo­sób moż­na prze­zwy­cię­żyć prze­ciw­no­ści losu, łącząc facho­wą wie­dzę, poświę­ce­nie, kre­atyw­ność i inno­wa­cyj­ność. Nie mogę się docze­kać spo­tka­nia z nimi oso­bi­ście i uczcze­nia wszyst­kich zwy­cięz­ców pod­czas cere­mo­nii wrę­cze­nia nagród pod­czas Cere­mo­nii Euro­pe­an Heri­ta­ge Awards w naszej uko­cha­nej Wene­cji, mie­ście wpi­sa­nym na Listę świa­to­we­go dzie­dzic­twa UNESCO”.

Pro­fe­sor Jacek Pur­chla, wice­pre­zy­dent Euro­pa Nostra, pod­kre­śla nie tyl­ko szcze­gól­ne miej­sce arcy­dzie­ła Wita Stwo­sza w histo­rii sztu­ki euro­pej­skiej, ale fakt dostrze­że­nia przez jury Nagro­dy mię­dzy­na­ro­do­we­go wymia­ru spek­ta­ku­lar­nej ope­ra­cji kon­ser­wa­tor­skiej prze­pro­wa­dzo­nej w Kra­ko­wie. „Zbyt rzad­ko nasza pol­ska tro­ska o dzie­dzic­two kul­tu­ro­we i pro­fe­sjo­na­lizm naszych kon­ser­wa­to­rów dostrze­ga­ne są dziś zagra­ni­cą. Tego­rocz­na nagro­da to więc nie tyl­ko wiel­kie wyróż­nie­nie dla Para­fii Mariac­kiej, ale i oka­zja dla Pol­ski do dzie­le­nia się naszy­mi dobry­mi prak­ty­ka­mi w opie­ce nad skar­ba­mi euro­pej­skie­go dzie­dzic­twa ze wspól­no­tą mię­dzy­na­ro­do­wą. Na pro­pa­go­wa­niu takich nie­zwy­kłych dzieł, jak kra­kow­ski Ołtarz i jego spek­ta­ku­lar­na kon­ser­wa­cja, pole­ga misja Euro­pa Nostra”.              

Zwy­cięz­cy zosta­ną uho­no­ro­wa­ni pod­czas cere­mo­nii wrę­cze­nia nagród Euro­pe­an Heri­ta­ge Awards, któ­ra odbę­dzie się 28 wrze­śniaPalaz­zo del Cine­maWene­cji. To pre­sti­żo­we wyda­rze­nie uświet­ni swo­ją obec­no­ścią Ceci­lia Bar­to­li, Pre­zy­dent Euro­pa Nostra. Pla­no­wa­ny jest tak­że udział w tym waż­nym wyda­rze­niu wice­prze­wod­ni­czą­ce­go Komi­sji Euro­pej­skiej Mar­ga­ri­ti­sa Schi­na­sa. Pod­czas cere­mo­nii ogło­szo­na zosta­nie lista lau­re­atów Grand Prix oraz lau­re­at Nagro­dy Publicz­no­ści, wyło­nie­ni spo­śród tego­rocz­nych lau­re­atów. Każ­dy z nich otrzy­ma 10 000 euro. Cere­mo­nia będzie punk­tem kul­mi­na­cyj­nym Euro­pej­skie­go Szczy­tu Dzie­dzic­twa Kul­tu­ro­we­go 2023, zor­ga­ni­zo­wa­ne­go przez Euro­pa Nostra przy wspar­ciu Komi­sji Euro­pej­skiej, w dniach 27–30 wrze­śnia w Wene­cji – mie­ście świa­to­we­go dziedzictwa.

Publicz­ność może gło­so­wać onli­ne na lau­re­ata, któ­ry zdo­bę­dzie Nagro­dę Publicz­no­ści 2023 (rów­nież w wyso­ko­ści 10 000 euro).

Ołtarz Wita Stwo­sza w bazy­li­ce Mariac­kiej w Krakowie

W 1978 roku histo­rycz­ne cen­trum Kra­ko­wa wraz z bazy­li­ką Mariac­ką zosta­ło jako jed­no z pierw­szych miejsc wpi­sa­ne na Listę świa­to­we­go dzie­dzic­twa UNESCO. Skar­bem bazy­li­ki Mariac­kiej jest gotyc­ki ołtarz Zaśnię­cia Naj­święt­szej Marii Pan­ny, wyrzeź­bio­ny przez Wita Stwo­sza w latach 1477–1489. Nie­zwy­kły pro­jekt kon­ser­wa­cji ołta­rza, pod­ję­ty in situ, przy­wró­cił go w 2021 r. do pier­wot­ne­go sta­nu i uka­zał pięk­no arcy­dzie­ła norym­ber­skie­go mistrza.

Pro­jekt został dofi­nan­so­wa­ny przez Spo­łecz­ny Komi­tet Odno­wy Zabyt­ków Kra­ko­wa (SKOZK), Mini­ster­stwo Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go, Urząd Mia­sta Kra­ko­wa oraz Para­fię Wnie­bo­wzię­cia Naj­święt­szej Maryi Panny.

Ołtarz Mariac­ki, któ­ry powsta­wał przez 12 lat, jest dzi­siaj naj­więk­szym zacho­wa­nym póź­no­go­tyc­kim reta­bu­lum sza­fia­stym. Jego pier­wot­ne wymia­ry to 18 metrów wyso­ko­ści i 11 sze­ro­ko­ści. Boha­ter­ką ołta­rza jest Maria, patron­ka kościo­ła. Pośrod­ku posta­cie wyso­kie na nie­mal 3 metry cha­rak­te­ry­zu­je realizm, dyna­mi­ka ukła­du cia­ła i eks­pre­sja, z jaką przed­sta­wio­ne zosta­ły dra­pe­rie. Za mode­li posłu­ży­li Wito­wi Stwo­szo­wi miesz­kań­cy śre­dnio­wiecz­ne­go Kra­ko­wa – przed­sta­wie­ni w natu­ra­li­stycz­ny spo­sób z róż­ny­mi ułom­no­ścia­mi i defek­ta­mi. Ołtarz jest zło­żo­nym wykła­dem teo­lo­gicz­nym, arcy­dzie­łem sztu­ki rzeź­biar­skiej i doku­men­ta­cją epo­ki, w któ­rej powstał. Do dziś jest źró­dłem wie­dzy o kul­tu­rze, oby­cza­jach i histo­rii mia­sta, klu­czem do zro­zu­mie­nia jego miesz­kań­ców, ich wyobra­żeń oraz reli­gij­no­ści.  

W 2012 r. zgło­szo­no oba­wy co do sta­nu zacho­wa­nia ołta­rza i powo­ła­no komi­sję, któ­ra mia­ła go oce­nić. Opi­nia brzmia­ła: stan ołta­rza jest „sta­bil­ny, ale zagro­żo­ny”. Zacho­wa­nie tego bez­cen­ne­go dzie­dzic­twa wyma­ga­ło pod­ję­cia pro­gra­mu badań, kon­ser­wa­cji i dzia­łań zapobiegawczych.

Mając na uwa­dze ran­gę obiek­tu i spra­wo­wa­ną nie­prze­rwa­nie litur­gię, ołtarz nie mógł być wyłą­czo­ny z dotych­cza­so­we­go try­bu funk­cjo­no­wa­nia. Od 2015 r. przez ponad 1000 dni pra­co­wa­no w zor­ga­ni­zo­wa­nej na tere­nie bazy­li­ki robo­czej pra­cow­ni na tyłach ołta­rza. Przed ołta­rzem sta­nę­ły rusz­to­wa­nia, a odwie­dza­ją­cy świą­ty­nię mogli obser­wo­wać, co robią kon­ser­wa­to­rzy. Przez ich ręce prze­szło ponad 200 figur i kil­ka tysię­cy odręb­nych ele­men­tów snycerskich.

Kon­ser­wa­cja prze­pro­wa­dzo­na przez eks­per­tów z Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w Kra­ko­wie obję­ła peł­ne spek­trum moż­li­wo­ści nauko­wych. Drew­no struk­tu­ry ołta­rza zosta­ło skon­so­li­do­wa­ne, wszel­kie ubyt­ki zosta­ły uzu­peł­nio­ne zgod­nie z posza­no­wa­niem pier­wot­nie zasto­so­wa­nych tech­no­lo­gii. Usu­nię­to póź­niej­sze prze­ma­lo­wa­nia poli­chro­mii, sko­ry­go­wa­no układ poszcze­gól­nych ele­men­tów takich jak: anio­ły, glo­ria i mikro­ar­chi­tek­tu­ra na kor­pu­sie oraz pre­del­li. W rezul­ta­cie prac odsło­nię­to pier­wot­ną, gotyc­ką kar­na­cję posta­ci i obra­mo­wań, co aktu­al­nie przy­bli­ża odbior­ców do ory­gi­nal­nych zamy­słów pra­cow­ni mistrza. Bada­nia i ana­li­zy posłu­ży­ły rów­nież do opra­co­wa­nia wytycz­nych doty­czą­cych zapo­bie­ga­nia poża­rom i ewakuacji.

Istot­nym ele­men­tem pro­jek­tu były sze­ro­ko zakro­jo­ne kon­sul­ta­cje mię­dzy­na­ro­do­we, w któ­rych uczest­ni­czy­li znaw­cy kon­ser­wa­cji rzeź­by gotyc­kiej z Pol­ski i Euro­py, któ­rzy wymie­nia­li się wie­dzą i pomy­sła­mi, co zaowo­co­wa­ło wie­lo­ma nowy­mi odkryciami.

Reno­wa­cja tego wspa­nia­łe­go ołta­rza jest wyjąt­ko­wym i uni­kal­nym osią­gnię­ciem. Skru­pu­lat­na kon­ser­wa­cja Ołta­rza Wita Stwo­sza w bazy­li­ce Mariac­kiej, opar­ta na wni­kli­wych kwe­ren­dach, zosta­ła prze­pro­wa­dzo­na przez fachow­ców, któ­rzy wyka­za­li się ogrom­nym sza­cun­kiem i wraż­li­wo­ścią dla ory­gi­nal­ne­go dzie­ła. Pro­jekt połą­czył oso­by z róż­nych kra­jów, odzwier­cie­dla­jąc mię­dzy­na­ro­do­we zna­cze­nie tego miej­sca oraz potrze­bę współ­pra­cy w zacho­wa­niu dzie­dzic­twa euro­pej­skie­go” – wska­za­ło Jury Nagro­dy. „Jed­no­cze­śnie, będąc jed­nym z naj­więk­szych ołta­rzy gotyc­kich na świe­cie, jest to osią­gnię­cie o impo­nu­ją­cej ska­li”.

Z Nor­we­gii do Por­tu­ga­lii, z Fran­cji do Ukra­iny: oto lau­re­aci Euro­pej­skich Nagród Dzie­dzic­twa /​ Nagród Euro­pa Nostra 2023

Kon­ser­wa­cja i adaptacja

Ste­am Engi­ne Bre­we­ry, Lobeč, CZECHIA

Fri­lu­fts­sko­len Open-Air Scho­ol, Copen­ha­gen, DENMARK

Hôtel de la Mari­ne, Paris, FRANCE

Roy­al Gar­dens of Veni­ce, ITALY

Museum of Urban Wooden Archi­tec­tu­re, Vil­nius, LITHUANIA

Wit Stwosz Altar­pie­ce in St. Mary’s Basi­li­ca, Kra­ków, POLAND

Mudéjar Ceilings of the Cathe­dral of Fun­chal, Made­ira, PORTUGAL

Deba Brid­ge, Gipuz­koa, SPAIN

Ruins of the Mona­ste­ry of San Pedro de Eslon­za, Gra­de­fes, SPAIN

Bada­nia 

Scien­ti­fic-Archa­eolo­gi­cal Stu­dies for the Pre­se­rva­tion of Ere­ro­uyk, ARMENIA/​FRANCE

Pro­to-Indu­strial Archi­tec­tu­re of the Vene­to in the Age of Pal­la­dio, ITALY

Safe­gu­ar­ding of the Arti­sa­nal Fishing Tech­ni­que “Arte-Xáve­ga”, PORTUGAL

Edu­ka­cja, szko­le­nia i umiejętności

MADE IN: Cra­fts and Design Nar­ra­ti­ves, AUSTRIA/​CROATIA/​SLOVENIA/​SERBIA

ACTA VISTA, Mar­se­il­le, FRANCE

Car­pen­ters witho­ut Bor­ders, Paris, FRANCE

Natio­nal Cen­tres for Resto­ra­tion of Histo­ric Ves­sels, NORWAY

Path­fin­ders of the Waters, Danu­be Del­ta, ROMANIA

Zaan­ga­żo­wa­nie oby­wa­te­li i pod­no­sze­nie świadomości

Vil­la­ge Squ­are Meer, Antwerp, BELGIUM

Budapest100, HUNGARY

Museum of Lite­ra­tu­re Ire­land (MoLI), Dublin, IRELAND

Open for You, ITALY

ALMADA Pro­ject, Lis­bon, PORTUGAL

Via Trans­i­lva­ni­ca, ROMANIA

Un-archi­ving Post-indu­stry, UKRAINE

Mistrzo­wie dziedzictwa

Ham­bis Tsan­ga­ris, CYPRUS

Ser­gio Ragni, ITALY

Cláu­dio Tor­res, PORTUGAL

Saving Ukra­inian Cul­tu­ral Heri­ta­ge Onli­ne (SUCHO), UKRAINE/​INTERNATIONAL PROJECT

Nagro­dy Euro­pa Nostra 2023 dla wyróż­nia­ją­cych się pro­jek­tów z Wiel­kiej Bry­ta­nii 

W tym roku nagro­dy Euro­pa Nostra zosta­ły przy­zna­ne dwóm nie­zwy­kłym pro­jek­tom zwią­za­nym z dzie­dzic­twem z kra­ju euro­pej­skie­go, któ­ry nie bie­rze udzia­łu w unij­nym pro­gra­mie Kre­atyw­na Europa.

Cle­ve­land Pools, Bath, UNITED KINGDOM (Kon­ser­wa­cja i adaptacja)

MINIARE: The Art & Scien­ce of Manu­script Heri­ta­ge, Cam­brid­ge, UNITED KINGDOM (Bada­nia)

Dwie deka­dy pre­zen­to­wa­nia dosko­na­ło­ści zwią­za­nej z dzie­dzic­twem w Europie

Euro­pej­skie Nagro­dy Dzie­dzic­twa /​ Nagro­dy Euro­pa Nostra zosta­ły usta­no­wio­ne przez Komi­sję Euro­pej­ską w 2002 r. i od tego cza­su są koor­dy­no­wa­ne przez Euro­pa Nostra. Od 21 lat Nagro­dy są klu­czo­wym narzę­dziem roz­po­zna­wa­nia i pro­mo­wa­nia wie­lo­ra­kich war­to­ści dzie­dzic­twa kul­tu­ro­we­go i przy­rod­ni­cze­go dla euro­pej­skie­go spo­łe­czeń­stwa, gospo­dar­ki i środowiska.

Nagro­dy akcen­tu­ją i pro­mu­ją dosko­na­łość dzie­dzic­twa i naj­lep­sze prak­ty­ki w Euro­pie, zachę­ca­ją do trans­gra­nicz­nej wymia­ny wie­dzy i łączą inte­re­sa­riu­szy dzie­dzic­twa w sie­ciach. Nagro­dy przy­nio­sły zwy­cięz­com znacz­ne korzy­ści, takie jak więk­sza (między)narodowa roz­po­zna­wal­ność, dodat­ko­we fun­du­sze i zwięk­szo­na licz­ba odwie­dza­ją­cych. Ponad­to Nagro­dy sprzy­ja­ją zwięk­szo­nej tro­sce o nasze wspól­ne dzie­dzic­two wśród oby­wa­te­li Euro­py. Dodat­ko­we fak­ty i licz­by doty­czą­ce Nagród moż­na zna­leźć na stro­nie inter­ne­to­wej Nagród.

Roz­po­czął się nabór zgło­szeń do edy­cji 2024 Nagro­dy. Zgło­sze­nia moż­na prze­sy­łać onli­ne za pośred­nic­twem stro­ny www​.euro​pe​an​he​ri​ta​ge​awards​.eu/apply. Prze­ślij swo­ją apli­ka­cję i podziel się swo­im know-how!

KONTAKT
EUROPA NOSTRA
Audrey Hogan, Spe­cja­list­ka ds. Programów
ah@​europanostra.​org,
T. +31 70 302 40 52
Joana Pin­he­iro, Com­mu­ni­ca­tions Coordinator
jp@​europanostra.​org ,
M. +31 6 34 36 59 85
KOMISJA EUROPEJSKA
Sonya Gospodinova
sonya.​gospodinova@​ec.​europa.​eu
+32 2 2966953
EUROPA NOSTRA HERITAGE HUBKRAKOWIE
Kata­rzy­na Jago­dziń­ska, Kierowniczka
katarzyna.jagodzinska@krakowheritagehub.orgPress rele­ase in vario­us languages

Infor­ma­cje o zwycięzcach:
Infor­ma­tion and Jury’s comments
Vide­os (in high resolution)
Pho­tos & e‑banners (in high resolution)
Cre­ati­ve Euro­pe website

Tło

Euro­pa Nostra

Euro­pa Nostra jest euro­pej­skim gło­sem spo­łe­czeń­stwa oby­wa­tel­skie­go zaan­ga­żo­wa­ne­go w ochro­nę i pro­mo­wa­nie dzie­dzic­twa kul­tu­ro­we­go i natu­ral­ne­go. Jest to ogól­no­eu­ro­pej­ska fede­ra­cja orga­ni­za­cji poza­rzą­do­wych zaj­mu­ją­cych się dzie­dzic­twem, wspie­ra­na przez sze­ro­ką sieć orga­nów publicz­nych, firm i osób pry­wat­nych, obej­mu­ją­ca ponad 40 kra­jów. Jest naj­więk­szą i naj­bar­dziej repre­zen­ta­tyw­ną sie­cią dzie­dzic­twa w Euro­pie, utrzy­mu­ją­cą bli­skie rela­cje z Unią Euro­pej­ską, Radą Euro­py, UNESCO i inny­mi orga­na­mi mię­dzy­na­ro­do­wy­mi. Zało­żo­na w 1963 r. obcho­dzi w tym roku swo­je 60-lecie.

Euro­pa Nostra pro­wa­dzi kam­pa­nie mają­ce na celu rato­wa­nie zagro­żo­nych zabyt­ków, miejsc i kra­jo­bra­zów Euro­py, w szcze­gól­no­ści poprzez  7 Most Endan­ge­red Pro­gram­me. Pro­mu­je dosko­na­łość na polu dzie­dzic­twa poprzez Euro­pe­an Heri­ta­ge Awards /​ Euro­pa Nostra Awards. Włą­cza się w pro­ces defi­nio­wa­nia i wdra­ża­nia euro­pej­skich stra­te­gii i poli­tyk zwią­za­nych z dzie­dzic­twem poprzez dia­log z insty­tu­cja­mi euro­pej­ski­mi i koor­dy­na­cję Euro­pe­an Heri­ta­ge Allian­ce. Od 1 maja 2023 Euro­pa Nostra prze­wo­dzi euro­pej­skie­mu kon­sor­cjum wybra­ne­mu przez Komi­sję Euro­pej­ską do reali­za­cji pilo­ta­żo­we­go pro­jek­tu Euro­pe­an Heri­ta­ge Hub. Euro­pa Nostra jest tak­że ofi­cjal­nym part­ne­rem ini­cja­ty­wy New Euro­pe­an Bau­haus opra­co­wa­nej przez Komi­sję Euro­pej­ską oraz regio­nal­nym współ­prze­wod­ni­czą­cym sie­ci Cli­ma­te Heri­ta­ge Network na Europę.

Cre­ati­ve Europe

Cre­ati­ve Euro­pe to pro­gram UE, któ­ry wspie­ra sek­tor kul­tu­ry i sek­tor kre­atyw­ny, umoż­li­wia­jąc im zwięk­sze­nie ich wkła­du na rzecz spo­łe­czeń­stwa euro­pej­skie­go, gospo­dar­ki i śro­do­wi­ska życia. Z budże­tem w wyso­ko­ści 2,4 mld euro na lata 2021–2027 wspie­ra orga­ni­za­cje dzia­ła­ją­ce na polu dzie­dzic­twa, sztuk sce­nicz­nych, sztuk pięk­nych, sztuk o cha­rak­te­rze inter­dy­scy­pli­nar­nym, wydaw­nictw, fil­mu, tele­wi­zji, muzy­ki i gier wideo, a tak­że dzie­siąt­ki tysię­cy arty­stów oraz pro­fe­sjo­na­li­stów z zakre­sy kul­tu­ry i sztuk audiowizualnych.